Berikut adalah ucapan oleh Tan Sri Bernad Dompok...
Isu-isu keagamaan. Religious Issues.
63. Tahun lalu, Perdana Menteri telah bermurah hati merasmikan konvensyen kita. Dalam ucapan, saya menyuarakan beberapa perkara yang menjadi kebimbangan utama Negara kita yang berbilang kaum.
Last year the Prime Minister has so kindly graced our convention. During my speech i covered some of the prime concerns of a multiracial Malaysia.
64. Peristiwa-peristiwa yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini telah menyebabkan sebilangan penduduk merasa tidak selamat. Mereka bimbang jaminan kebebasan beragama seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dan dijamin oleh para pemimpin pengasas Negara mungkin semakin terhakis.
Events in the last few years have given rise to feeling of insecurity among a large section of the population. They are worried that the guarantees of religious freedom as enshrined in the constitution and as assured by the founding fathers of this country may slowly be eroded.
65. Bilangan kes-kes dimahkamah yang semakin meningkat dimana ahli-ahli keluarga berusaha untuk mengabulkan keinginan orang-orang tersayang mereka untuk dikebumikan sesuai dengan tatacara agama yang mereka pilih telah menimbulkan kebimbangan dikalangan komuniti bukan Islam. The spate of court cases where families sought to carry out the dying wish of their loved ones to be buried according to the rites of the religion of their choice have created anxiety among the non-muslim community.
66. Sesungguhnya, tidak ada seorangpun yang sepatutnya dihalang daripada menganuti apapun juga agama. Ia termaktub dalam perlembagaan dimana setiap rakyat Malaysia berhak memeluk agama Buddha, Islam, Kristian atau apapun juga agama yang ia mahu. Meskipun demikian, ia juga termaktub dalam perlembagaan hak rakyat Malaysia untuk kembali ke agamanya yang asal sekiranya itulah kemahuan orang itu. Tidak ada undang-undang atau orang yang sepatutnya boleh memisahkan seseorang dengan Tuhannya.
Indeed, no one should be prevented from practicing any religious belief. It is within the constitutional right of a Malaysian to convert to Buddhism, Islam, Christianity or any other religion. It is also, however, within the right of that Malaysian to revert to his previous religion if he so wishes and no law or person should stand between a man and his God.
67. Kita mengharapkan institusi Mahkamah di Negara kita akan meredakan kebimbangan masyarakat awam lebih-lebih lagi dengan adanya usaha kerajaan untuk menjalankan reformasi terhadap institusi Kehakiman yang kelihatan tidaklah begitu adil. Penghakiman oleh Mahkamah haruslah penyataan keadilan dan tidak diwarnai oleh kepercayaan agama para hakim.
The Courts of the Land should hopefully put to rest public concerns of a Judiciary that is less than independent, especially with the present effort by the Government to carry out judicial reforms. Judgments emanating from the Courts must purely be a pronouncement of justice and not colored by the religious beliefs of those chosen to dispense justice.
68. Sekarang ini, terdapat perbalahan mengenai bidang kuasa pelbagai mahkamah. Apakah sesuatu itu dalam bidang kuasa Mahkamah Sivil atau Mahkamah Syariah. Inilah yang sering menjadi dilema mereka yang memeluk agama Islam kerana perkahwinan. Apabila perkahwinan mengalami masalah, yang memeluk agama Islam tidak boleh lagi kembali ke agama asalnya.
Presently, there are even disputes as to the jurisdiction of the courts. Is it the Civil Courts or the Shariah Courts. This is now very often the predicament of those who convert to islam when they marry a muslim. When there is a breakdown in the marriage, the converting spouse who then want to go back to her or his religion can no longer do so.
69. Terdapat juga kes dimana dua orang yang beragama Hindu berkahwin. Kemudian, si suami berkahwin pula dengan seorang Islam. Perceraian beliau dengan isterinya yang beragama Hindu tidak boleh diselesaikan di Mahkamah Sivil kerana si lelaki sudah menjadi Islam.
Then there are the cases where two Hindus marry. Along the way, the man decides to marry a Muslim and the marriage will end up in divorce. Even the divorce proceedings cannot be done in the Civil Courts as one of the parties is already a Muslim.
70. Pada pendapat saya, dalam perkahwinan yang seperti ini, sekiranya ada perceraian, ia sepatutnya berakhir dimana ia bermula. Justeru, sekiranya perkahwinan itu diadakan mengikut undang-undang awam, maka perceraian juga seharusnya diselesaikan di Mahkamah Sivil. Sekiranya perkahwinan itu mengikut undang-undang Islam, maka penyelesaian perceraian adalah dibawah Mahkamah Syariah.
My opinion is that in a marriage of this nature, in the event that divorce does become necessary, it should end where it started. That is, if the marriage was in the first place conducted under civil law, then the divorce should be settled under the Civil Courts. If the marriage was a marriage under Islamic law, the divorce settlement would be under the Syariah Courts.
71. Hal ini adalah salah satu perkara yang terkandung dalam Memorandum yang telah disampaikan keapda Perdana Menteri beberapa tahun yang lalu oleh sembilan menteri. Saya adalah salah satu yang menanda-tangani Memorandum itu. Sedihnya, mereka yang menanda-tanganinya telah diminta untuk menarik balik persetujuan mereka.
This is one of the points that were contained in the Memorandum that was sent to the Prime Minister a few years ago by 9 ministers. I was a signatory to this Memorandum. Sadly those who signed it were later asked to withdraw.
72. Saya tidak menarik balik tandatangan saya kerana saya merasakan tidak ada yang tidak betul mengenai Memorandum itu. Sesungguhnya, kandungannya sejajar dengan usaha kerajaan untuk membina Malaysia yang mengiktiraf posisi istimewa Islam dalam persekutuan dan hak orang lain menganut agama pilihan mereka sendiri.
I did not withdraw my signature because I felt that there was nothing improper in the Memorandum. Indeed the contents were very much consonant with the effort by the government to strive for a Malaysia that recognizes the special position of Islam within the federation and the rights of others to practice the religion of their choice.
Sememangnya di Sabah, kebanyakan kes ialah: Of course in Sabah, the more common cases are:
73. Mereka yang memeluk agama Islam pada tahun 60an dan 70an yang tidak menyedari akibat menjadi saudara baru dan meneruskan kehidupan lama mereka. Anak-anak mereka mungkin merasa mereka bukanlah Islam tetapi kad pengenalan menunjukan yang sebaliknya. Apabila mereka berkahwin sama ada mengikut cara adat atau undang-undang awam, mereka kemudiannya menghadapi masalah bila mendaftarkan kelahiran anak-anak mereka.
Converts of the 60s and 70s who have not realized the seriousness of conversion and continued to lead their old life. The children born to these parents may feel that they have never been Muslims but their identity cards show otherwise. When they marry either under customary law or civil law, they encounter problems in registering the births of their children.
74. Bumiputera Sabah yang mempunyai nama yang mirip nama Islam yang kemudiannya dinyatakan sebagai beragama Islam akan berhadapan dengan pelbagai rintangan untuk membetulkannya. Ada yang telah dinasihatkan untuk pergi ke Mahkamah Syariah untuk memperjelaskan agama mereka. Bagaimana mungkin seorang yang bukan Islam berada dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah?
Natives of Sabah who have muslim-sounding names who are ascribed a religion can have a hardtime making the necessary correction. Some have been advised to go to the Syariah Courts to clear their religion. How can someone who has never been a Muslim be subjected to the syariah.
75. Para hadirin sekalian, Sabah selalu di war-warkan sebagai negeri dimana hubungan antara kaum pada keseluruhannya adalah baik. Kita mahu hal ini berterusan. Kita mesti memastikan dalam parti ini agar keharmonian yang kita nikmati tidak boleh di gugat oleh orang-orang ekstremis agama dalam apapun juga agama.
Ladies and Gentlement, Sabah has always been touted as the state where race relations had been generally good. We want this to continue. We must ensure in this party that the harmony we enjoy cannot be destroyed by religious bigots from whichever religion.
76. Kita merayu kepada pihak berkuasa untuk memahami dilema bumiputera tempatan dan mengizinkan mereka memilih agama mereka. Saya rasa Indonesia, sebuah Negara yang mempunyai rakyat beragama Islam yang paling ramai adalah teladan terbaik bagi Malaysia dalam hal ini.
We plead to the authority for understanding on the predicaments of the local bumiputeras and to allow them to decide on their religion. I feel that Indonesia, a predominantly and easily the most populous Muslim country provides the best example for Malaysia in as far as religious practices are concerned.
Isu-isu keagamaan. Religious Issues.
63. Tahun lalu, Perdana Menteri telah bermurah hati merasmikan konvensyen kita. Dalam ucapan, saya menyuarakan beberapa perkara yang menjadi kebimbangan utama Negara kita yang berbilang kaum.
Last year the Prime Minister has so kindly graced our convention. During my speech i covered some of the prime concerns of a multiracial Malaysia.
64. Peristiwa-peristiwa yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini telah menyebabkan sebilangan penduduk merasa tidak selamat. Mereka bimbang jaminan kebebasan beragama seperti yang termaktub dalam Perlembagaan dan dijamin oleh para pemimpin pengasas Negara mungkin semakin terhakis.
Events in the last few years have given rise to feeling of insecurity among a large section of the population. They are worried that the guarantees of religious freedom as enshrined in the constitution and as assured by the founding fathers of this country may slowly be eroded.
65. Bilangan kes-kes dimahkamah yang semakin meningkat dimana ahli-ahli keluarga berusaha untuk mengabulkan keinginan orang-orang tersayang mereka untuk dikebumikan sesuai dengan tatacara agama yang mereka pilih telah menimbulkan kebimbangan dikalangan komuniti bukan Islam. The spate of court cases where families sought to carry out the dying wish of their loved ones to be buried according to the rites of the religion of their choice have created anxiety among the non-muslim community.
66. Sesungguhnya, tidak ada seorangpun yang sepatutnya dihalang daripada menganuti apapun juga agama. Ia termaktub dalam perlembagaan dimana setiap rakyat Malaysia berhak memeluk agama Buddha, Islam, Kristian atau apapun juga agama yang ia mahu. Meskipun demikian, ia juga termaktub dalam perlembagaan hak rakyat Malaysia untuk kembali ke agamanya yang asal sekiranya itulah kemahuan orang itu. Tidak ada undang-undang atau orang yang sepatutnya boleh memisahkan seseorang dengan Tuhannya.
Indeed, no one should be prevented from practicing any religious belief. It is within the constitutional right of a Malaysian to convert to Buddhism, Islam, Christianity or any other religion. It is also, however, within the right of that Malaysian to revert to his previous religion if he so wishes and no law or person should stand between a man and his God.
67. Kita mengharapkan institusi Mahkamah di Negara kita akan meredakan kebimbangan masyarakat awam lebih-lebih lagi dengan adanya usaha kerajaan untuk menjalankan reformasi terhadap institusi Kehakiman yang kelihatan tidaklah begitu adil. Penghakiman oleh Mahkamah haruslah penyataan keadilan dan tidak diwarnai oleh kepercayaan agama para hakim.
The Courts of the Land should hopefully put to rest public concerns of a Judiciary that is less than independent, especially with the present effort by the Government to carry out judicial reforms. Judgments emanating from the Courts must purely be a pronouncement of justice and not colored by the religious beliefs of those chosen to dispense justice.
68. Sekarang ini, terdapat perbalahan mengenai bidang kuasa pelbagai mahkamah. Apakah sesuatu itu dalam bidang kuasa Mahkamah Sivil atau Mahkamah Syariah. Inilah yang sering menjadi dilema mereka yang memeluk agama Islam kerana perkahwinan. Apabila perkahwinan mengalami masalah, yang memeluk agama Islam tidak boleh lagi kembali ke agama asalnya.
Presently, there are even disputes as to the jurisdiction of the courts. Is it the Civil Courts or the Shariah Courts. This is now very often the predicament of those who convert to islam when they marry a muslim. When there is a breakdown in the marriage, the converting spouse who then want to go back to her or his religion can no longer do so.
69. Terdapat juga kes dimana dua orang yang beragama Hindu berkahwin. Kemudian, si suami berkahwin pula dengan seorang Islam. Perceraian beliau dengan isterinya yang beragama Hindu tidak boleh diselesaikan di Mahkamah Sivil kerana si lelaki sudah menjadi Islam.
Then there are the cases where two Hindus marry. Along the way, the man decides to marry a Muslim and the marriage will end up in divorce. Even the divorce proceedings cannot be done in the Civil Courts as one of the parties is already a Muslim.
70. Pada pendapat saya, dalam perkahwinan yang seperti ini, sekiranya ada perceraian, ia sepatutnya berakhir dimana ia bermula. Justeru, sekiranya perkahwinan itu diadakan mengikut undang-undang awam, maka perceraian juga seharusnya diselesaikan di Mahkamah Sivil. Sekiranya perkahwinan itu mengikut undang-undang Islam, maka penyelesaian perceraian adalah dibawah Mahkamah Syariah.
My opinion is that in a marriage of this nature, in the event that divorce does become necessary, it should end where it started. That is, if the marriage was in the first place conducted under civil law, then the divorce should be settled under the Civil Courts. If the marriage was a marriage under Islamic law, the divorce settlement would be under the Syariah Courts.
71. Hal ini adalah salah satu perkara yang terkandung dalam Memorandum yang telah disampaikan keapda Perdana Menteri beberapa tahun yang lalu oleh sembilan menteri. Saya adalah salah satu yang menanda-tangani Memorandum itu. Sedihnya, mereka yang menanda-tanganinya telah diminta untuk menarik balik persetujuan mereka.
This is one of the points that were contained in the Memorandum that was sent to the Prime Minister a few years ago by 9 ministers. I was a signatory to this Memorandum. Sadly those who signed it were later asked to withdraw.
72. Saya tidak menarik balik tandatangan saya kerana saya merasakan tidak ada yang tidak betul mengenai Memorandum itu. Sesungguhnya, kandungannya sejajar dengan usaha kerajaan untuk membina Malaysia yang mengiktiraf posisi istimewa Islam dalam persekutuan dan hak orang lain menganut agama pilihan mereka sendiri.
I did not withdraw my signature because I felt that there was nothing improper in the Memorandum. Indeed the contents were very much consonant with the effort by the government to strive for a Malaysia that recognizes the special position of Islam within the federation and the rights of others to practice the religion of their choice.
Sememangnya di Sabah, kebanyakan kes ialah: Of course in Sabah, the more common cases are:
73. Mereka yang memeluk agama Islam pada tahun 60an dan 70an yang tidak menyedari akibat menjadi saudara baru dan meneruskan kehidupan lama mereka. Anak-anak mereka mungkin merasa mereka bukanlah Islam tetapi kad pengenalan menunjukan yang sebaliknya. Apabila mereka berkahwin sama ada mengikut cara adat atau undang-undang awam, mereka kemudiannya menghadapi masalah bila mendaftarkan kelahiran anak-anak mereka.
Converts of the 60s and 70s who have not realized the seriousness of conversion and continued to lead their old life. The children born to these parents may feel that they have never been Muslims but their identity cards show otherwise. When they marry either under customary law or civil law, they encounter problems in registering the births of their children.
74. Bumiputera Sabah yang mempunyai nama yang mirip nama Islam yang kemudiannya dinyatakan sebagai beragama Islam akan berhadapan dengan pelbagai rintangan untuk membetulkannya. Ada yang telah dinasihatkan untuk pergi ke Mahkamah Syariah untuk memperjelaskan agama mereka. Bagaimana mungkin seorang yang bukan Islam berada dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah?
Natives of Sabah who have muslim-sounding names who are ascribed a religion can have a hardtime making the necessary correction. Some have been advised to go to the Syariah Courts to clear their religion. How can someone who has never been a Muslim be subjected to the syariah.
75. Para hadirin sekalian, Sabah selalu di war-warkan sebagai negeri dimana hubungan antara kaum pada keseluruhannya adalah baik. Kita mahu hal ini berterusan. Kita mesti memastikan dalam parti ini agar keharmonian yang kita nikmati tidak boleh di gugat oleh orang-orang ekstremis agama dalam apapun juga agama.
Ladies and Gentlement, Sabah has always been touted as the state where race relations had been generally good. We want this to continue. We must ensure in this party that the harmony we enjoy cannot be destroyed by religious bigots from whichever religion.
76. Kita merayu kepada pihak berkuasa untuk memahami dilema bumiputera tempatan dan mengizinkan mereka memilih agama mereka. Saya rasa Indonesia, sebuah Negara yang mempunyai rakyat beragama Islam yang paling ramai adalah teladan terbaik bagi Malaysia dalam hal ini.
We plead to the authority for understanding on the predicaments of the local bumiputeras and to allow them to decide on their religion. I feel that Indonesia, a predominantly and easily the most populous Muslim country provides the best example for Malaysia in as far as religious practices are concerned.
0 Comments:
Post a Comment