Sabtu, 31 Mei 2008

GURU SEBAGAI KAUNSELOR..

GURU SEBAGAI KAUNSELOR


PERANAN

• Pengumpul maklumat
• Mengenal pasti murid yang bermasalah
• Membuat rujukan kepada kaunselor atau pihak tertentu
• Mengenal pasti faktor penghalang dalam perlaksanaan peranan




PENGUMPULAN MAKLUMAT

Mengenal pelajar/klien
Maklumat peribadi, prestasi akademik, kesihatan & sosial
Peristiwa-peristiwa tertentu



MENGENALPASTI MASALAH PELAJAR

Peribadi, Akademik, Keluarga, Malu, Kesihatan, Sosial dll
Berbincang, sesi temu bual, meneroka & melaksana strategi penyelesaian.



MEMBUAT RUJUKAN KEPADA KAUNSELOR

Masalah sosial, emosi kompleks, keluarga & seksual embius
Mesti dirujuk kepada kaunselor bertauliah atau pihak-pihak tertentu.



MENJALANKAN TINDAKAN SUSULAN

Setelah dirujuk kepada pihak tertentu maka guru tersebut harus mengikuti perkembangan pelajarnya bukan tinggalkan begitu sahaja.






Membangun bersama ilmu, bergerak bersama wawasan.

0 Comments:

© free template 3 columns